Gál István Elek, megyei koordinátor:
Június 2-án, vasárnap az LMP pártalapítványa, az Ökopolisz konferenciát rendezett Merre van előre címmel. Ezen a rendezvényen a fő előadóként olyan közismert közéleti személyiségek is elmondták véleményüket, mint dr. Sólyom László, volt köztársasági elnök dr. Róna Péter, közgazdász professzor, dr. Ángyán József fideszes képviselő, aki valóban szabadságharcot vív a magyar gazdákért. A sikeres konferencia célja hazánk közéleti és gazdasági viszonyai és bolygónk állapota miatti aggódás kifejezése és a kiút megmutatása volt.
A hétvégén az idei Pedagógus napon megéltük, hogy már nem csak kitüntetésről, hanem a pedagógusok tüntetéséről is szólnak a hírek. Az LMP szolidaritásáról biztosítja a tanítókat, tanárokat , s nem ért egyet a pedagógus kamara létrehozásával, mert egyértelmű a diktatórikus, mindent maga alá gyűrni akaró fidesz-hatalom célja: a szakszervezetek helyett egy központilag vezérelt bábtestületet szeretne, amellyel az egyeztetést játszhatná el.
A csabai közgyűlésen elhangzottakhoz a következőt fűzöm hozzá. Tavaly a város főterének átalakítása témában lakossági fórumot tartottak, amelyen a csabaiaknak kevés időt adtak a kérdezésre. De írásban fel lehetett tenni a kérdést, aminek ugye az a hátránya, hogy a rá adott választ a város lakossága nem ismerhette meg.
Jómagam 3 kérdést tettem fel, közte az egyikben az iránt érdeklődtem, hogy mennyiben fog változni a főtér fenntartási költsége? Írásba adta a város vezetése, hogy semmivel.
Ezzel szemben az a tény, hogy lassan de biztosan számszerűsíthetjük, hogy hány millió forintos évi plusz költséggel kell számolni.
Egyik költségelem a főtérre való bejutást szabályozó rendszer működtetése, ami 4 ember foglalkoztatását jelenti, a hozzá kapcsolódó dologi kiadásokkal. Minimálbéren számolva is az összköltség közel 10 millió forint évente.
A másik költségelemre Ferenczi doktor hívta fel a figyelmet a buszmenetrendről szóló napirend tárgyalásakor.
Mellesleg tavaly jelentősen lerontotta a csabai tömegközlekedés helyzetét a városközpont lezárásával együtt végrehajtott járat szám csökkentés. Talán nem kellene győzelmi jelentésként tálalni, hogy most néhányat visszaállítottak.
S még akkor még semmit nem tudunk a szökőkutak fenntartásáról és azokról az újjáépítési költségekről, ami a minőségi problémák miatt folyamatosan várhatóak.
Takács Péter, az LMP békéscsabai önkormányzati képviselője:
Az elmúlt év október 1-től alapvetően változott a Volán járatok helyi menetrendje. Ennek oka a Szent István tér lezárása volt. Többször elmondtuk, hogy a belváros revitalizációval ebben a formában és tartalommal nem értettünk egyet. A program eddigi mérlege egy minimális kihasználtsággal működő parkolóház, egy előnytelenül megváltozott belvárosi közlekedési rend és egy sétáló utcának nevezett bicikliző utca. A közgyűlési előterjesztés a menetrenddel kapcsolatos lakossági panaszokat igyekezett orvosolni, ami részben sikerült. A magunk részéről üdvözöljük, hogy a Lencsési lakótelepről a módosításnak köszönhetően átszállás nélkül el lehet jutni a kórházba, s talán a Szarvasi út is jobban megközelíthetővé válik.
Támogattuk a helyi környezet- és természetvédelmi alappal kapcsolatos rendelet módosítását. Az alapból ezután szociális alapon azok is részesülhetnek, akik utólagosan akarnak a szennyvízhálózatra rákötni. Ezen költségek esetenként elérhetik a 400-600.000.-Ft-ot, ezért szükséges és indokolt a támogatás.
A hulladékgazdálkodási törvény változott ez év január 1-től. Ezután engedélyt a feladat végzésére csak olyan szervezet kaphat, amelyben az állam vagy az önkormányzat többségi tulajdonnal rendelkezik. Ezért a város kénytelen szerződést bontani a jelenlegi szolgáltatóval, aki 100%-ban magyar tulajdonú. A Törzsház konszernen belül pedig létrehoz egy kft-t a feladat ellátására, aki majd ezt alvállalkozóval fogja ellátni. A térségi viszonyokat ismerve nem nehéz kitalálni, hogy ki fogja a továbbiakban is végezni a munkát. Akkor mitől ésszerű ez a törvény, ha csak attól nem, hogy Békéscsaba városának ez indulásból 13 millió forint plusz kiadást jelent.
A magyar kormánypárt komoly küzdelmet folytat a multinacionális vállalatokkal is. Ehhez képest a Csabapark beruházását a városvezető frakció szavazatával egy olyan konzorcium kapta meg, amelyben a magyar piacon régóta jelen lévő multinacionális cég szerepelt, akinek a pályázatába közel 120 millió forintos számítási hiba került.
Módosította a közgyűlés az építészeti értékek helyi védelméről szóló rendeletet. Ez kimondja, hogy eljárást kell lefolytatni épület esetében, ha annak állapota nem felel meg a HÉSZ előírásainak, nem kerül „jókarbantartására”. Ez esetben a polgármester elrendelheti a felújítást, átalakítást, végső esetben a lebontást. A város polgármesterének javasoltam, hogy a rendelet hatályba lépésének másnapján rendelje el a Körös Hotel lebontását. Úgy gondolom, minden eszközt fel kell használni arra, hogy így vagy úgy, de megszabaduljunk a városképet erősen rontó épülettől.
Döntöttünk arról, hogy 6 db térfigyelő kamera kerüljön kihelyezésre a belvárosban, ebből