HTML

LMP Békés 2009-2014

a Lehet Más a Politika (LMP) párt Békés megyei egykori tagjai véleménye néhány ügyről

Mottó

"Ha az értelmes és tisztességes emberek távol tartják magukat a közügyektől, akkor a közügyeket ostoba és semmirekellő emberek fogják intézni."

/Széchenyi István/

Honlapunk hírei

Nincs megjeleníthető elem

Friss topikok

Kapcsolat

Gál Anita
gal.anita@lehetmas.hu

  • Adószám: 18199260-1-42
  • Nyilvántartási szám: 13284/2009 (Fővárosi Bíróság, határozat: 60043 / 2009.5)
  • Országos nyilvántartásbeli azonosító: 540/2009
  • Adatvédelmi nyilvántartási szám: 02846
  • Bankszámlaszám: 103000021050637449020191 IBAN: HU10 1030 0002 1050 6374 4902 0191 BIC/Swift: MKB HU HB

Blog

A mai napon az ország több pontján demonstráltak a helyi LMP szervezetek, bemutatva az LMP közlekedési programjának a részleteit. Az LMP tagjai beszámoltak arról, hogy mik a vasút fő problémái, és miért nem lehet ezeket a kormányzat által tervezett módon, néhány szárnyvonal bezárásával kezelni. A vasúti reform alternatívájaként bemutattuk az LMP vasúti programjának fő pontjait, megismerhették a résztvevők a regionális közlekedési szövetségekről szóló LMP koncepciót, valamint az egész országra kiterjedő integrált és ütemes menetrend tervét.

A mellékvonalak (és néhány fővonal) tervezett leépítése, a személyforgalom felszámolása megtakarítást nem tesz lehetővé. A vonalak fenntartásának költségét továbbra is a költségvetés fogja állni, de ezek a vonalak ezentúl már bevételt sem termelnek, a buszos helyettesítésük ráadásul további nem kevés pénzbe fog kerülni. Megtakarítást csak a tényleg használhatatlan (de vajon tudjuk-e, hogy melyikek ezek?) vonalak teljes felszámolása hozna. Azonban ki kell mondani: a szárnyvonalak problémája egy álprobléma. A felmerülő költségek és a vonalak fontossága is csekély. Amikor a kormány, vagy az ellenzék erről beszél, az csak azért teszi ezt, hogy elterelje a figyelmet a vasút sokkal súlyosabb problémáiról.

I.) Az első ilyen súlyos, a vidéket hatványozottan érintő probléma a regionális közlekedési szövetségek kialakításának hátráltatása.

Az LMP közlekedési programjában az egyik fő szerepet játszó, regionális közlekedési szövetségek a helyi igények kiszolgálása céljából jönnek létre. A helyi érdekek képviseletét az biztosítja, hogy helyben döntenek a közlekedéspolitikai kérdésekről, nem pedig Budapesten. Nem a MÁV vízfeje és a kormány, hanem az önkormányzatok, az utasok szövetsége dönt a közlekedés szervezésének fő vonalairól. Ezeknek a szövetségeknek a döntési hatáskörébe tartoznak majd a Volán társaságok, a helyi vasút személyszállítással foglalkozó alvállalatai, a helyi taxi társaságok, a falugondnok kisbuszainak, stb. forgalomszervezése. Ez nem feltétlen jelenti a szárnyvonalak megmentését, sok helyen az elhanyagolt kistelepülési úthálózat javítása a fontosabb (bicikliút építése is). A kistérség belső erejét az erős és minél sokrétűbb belső kapcsolati háló adja, ennek eszköze a kiváló közlekedés, ezt javítják majd a regionális közlekedési szövetségek. Ehhez ki kell dolgozni a jogszabályi alapokat.

II.) A második, vidéket erősen érintő probléma az országos, integrált, ütemes menetrend kérdése.

A bevezetendő integrált, ütemes menetrend  célja az, hogy bármilyen településről kétóránként közlekedési kapcsolat legyen 2010-re. Meg kell teremteni a közös busz-vasúti menetrendet, a közös tarifát, és ki kell terjeszteni az ütemes menetrendet országos szintre. 

 


Összefoglaló táblázat:

 

 

Az LMP által javasolt intézkedések

Célok

Várható költség

Várható megtakarítás

Országos integrált, ütemes menetrend (ITF)

A közlekedési infrastruktúra maximális kihasználása

8-10 mrd

20-30 mrd

Fővonali infrastruktúra leválasztása

Átláthatóság megteremtése

nincs

átláthatóság

Az ITF vonalak gyorsított fejlesztése

A kapacitásproblémák kezelése

átcsoportosítás

társadalmi

Regionális közlekedési szövetségek megalakítása

A szervezett megrendelői oldal, tiszta keretek biztosítása

nem jelentős (átszervezés)

átláthatóság

Mellékvonalak jövőjének rendezése

A döntés helyi kézbe adása, üzemeltetés megkönnyítése

jelentéktelen

10-15 mrd + társadalmi

Vasúti szerkezetátalakítás

A személyszállítás önállóvá tétele

nem jelentős

40-50 mrd

 

 

2009. november 14.

Lehet Más a Politika (LMP) Békés megyei szervezete

Gál Anita, megyei koordinátor (20/4180121)

Lmpbekes.blog.hu, lehetmas.hu

Címkék: máv menetrend vasút ütemes regionális szövetségek

A bejegyzés trackback címe:

https://lmpbekes.blog.hu/api/trackback/id/tr821529356

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása