A mai napon az ország több pontján demonstráltak a helyi LMP szervezetek, bemutatva az LMP közlekedési programjának a részleteit. Az LMP tagjai beszámoltak arról, hogy mik a vasút fő problémái, és miért nem lehet ezeket a kormányzat által tervezett módon, néhány szárnyvonal bezárásával kezelni. A vasúti reform alternatívájaként bemutattuk az LMP vasúti programjának fő pontjait, megismerhették a résztvevők a regionális közlekedési szövetségekről szóló LMP koncepciót, valamint az egész országra kiterjedő integrált és ütemes menetrend tervét.
A mellékvonalak (és néhány fővonal) tervezett leépítése, a személyforgalom felszámolása megtakarítást nem tesz lehetővé. A vonalak fenntartásának költségét továbbra is a költségvetés fogja állni, de ezek a vonalak ezentúl már bevételt sem termelnek, a buszos helyettesítésük ráadásul további nem kevés pénzbe fog kerülni. Megtakarítást csak a tényleg használhatatlan (de vajon tudjuk-e, hogy melyikek ezek?) vonalak teljes felszámolása hozna. Azonban ki kell mondani: a szárnyvonalak problémája egy álprobléma. A felmerülő költségek és a vonalak fontossága is csekély. Amikor a kormány, vagy az ellenzék erről beszél, az csak azért teszi ezt, hogy elterelje a figyelmet a vasút sokkal súlyosabb problémáiról.
I.) Az első ilyen súlyos, a vidéket hatványozottan érintő probléma a regionális közlekedési szövetségek kialakításának hátráltatása.
Az LMP közlekedési programjában az egyik fő szerepet játszó, regionális közlekedési szövetségek a helyi igények kiszolgálása céljából jönnek létre. A helyi érdekek képviseletét az biztosítja, hogy helyben döntenek a közlekedéspolitikai kérdésekről, nem pedig Budapesten. Nem a MÁV vízfeje és a kormány, hanem az önkormányzatok, az utasok szövetsége dönt a közlekedés szervezésének fő vonalairól. Ezeknek a szövetségeknek a döntési hatáskörébe tartoznak majd a Volán társaságok, a helyi vasút személyszállítással foglalkozó alvállalatai, a helyi taxi társaságok, a falugondnok kisbuszainak, stb. forgalomszervezése. Ez nem feltétlen jelenti a szárnyvonalak megmentését, sok helyen az elhanyagolt kistelepülési úthálózat javítása a fontosabb (bicikliút építése is). A kistérség belső erejét az erős és minél sokrétűbb belső kapcsolati háló adja, ennek eszköze a kiváló közlekedés, ezt javítják majd a regionális közlekedési szövetségek. Ehhez ki kell dolgozni a jogszabályi alapokat.
II.) A második, vidéket erősen érintő probléma az országos, integrált, ütemes menetrend kérdése.
A bevezetendő integrált, ütemes menetrend célja az, hogy bármilyen településről kétóránként közlekedési kapcsolat legyen 2010-re. Meg kell teremteni a közös busz-vasúti menetrendet, a közös tarifát, és ki kell terjeszteni az ütemes menetrendet országos szintre.
Összefoglaló táblázat:
Az LMP által javasolt intézkedések | Célok | Várható költség | Várható megtakarítás |
Országos integrált, ütemes menetrend (ITF) | A közlekedési infrastruktúra maximális kihasználása | 8-10 mrd | 20-30 mrd |
Fővonali infrastruktúra leválasztása | Átláthatóság megteremtése | nincs | átláthatóság |
Az ITF vonalak gyorsított fejlesztése | A kapacitásproblémák kezelése | átcsoportosítás | társadalmi |
Regionális közlekedési szövetségek megalakítása | A szervezett megrendelői oldal, tiszta keretek biztosítása | nem jelentős (átszervezés) | átláthatóság |
Mellékvonalak jövőjének rendezése | A döntés helyi kézbe adása, üzemeltetés megkönnyítése | jelentéktelen | 10-15 mrd + társadalmi |
Vasúti szerkezetátalakítás | A személyszállítás önállóvá tétele | nem jelentős | 40-50 mrd |
2009. november 14.
Lehet Más a Politika (LMP) Békés megyei szervezete
Gál Anita, megyei koordinátor (20/4180121)
Lmpbekes.blog.hu, lehetmas.hu